EN GANSKE ALMINNELIG MORGEN I DET ALSAKERSKE HJEM
- OG SÅ BLE DET MÅNELYST
Jadda, så var det på'an igjen...
iPhonen har tre ganger i løpet av 18 minutter gitt fra seg en ilter alarm som forteller meg at nå, Lill, nå er Kaoset snart igang igjen. :-)
(Hvordan jeg skulle overlevd uten snooze-funksjon på vekkeremediene aner jeg ikke, så takk for den oppfinnelsen.)Det er noen faste rutiner i ukene i tillegg til å få karret den morgenstive, alltid verkende kroppen min ut av senga når de tre omgangene med alarm har gjort sitt, noen av disse rutinene er enklere enn andre.
Vekke ungene...
Isak spretter opp som en hjort og er klar for den nye dagen med et stort smil og småertende loppefakter (noe som ikke alltid faller i god jord hos De Morgentrøtte...). Men velsignet være for det blide, nydelige smilet hans på morgenen! :-)
Ruben derimot, han er definitivt Sin Mors Sønn. Grynter noe uforståelig når han vekkes og må ropes på flere ganger før han endelig kommer sigende ned trappa, alltid like oppgitt over at mamma ikke kan få han opp før, for nå har han dårlig tid må vite. Og han er slett ikke klar for noen ny dag enda. Dagens første seier er når man, tross alt, greier å få han til å smile om morgenen, for morgener er neimen ikke mye å smile av, egentlig.
Hvordan denne snart 11 år gamle karen skal bli som trøtt tenåring, det tør jeg ikke en gang tenke på. :-)
Måle blodsukker...
Stikk i fingeren hver morgen, det er en av mine rutiner, hverdag og helg. I dag 5.1, det nærmeste Perfekt det har vært etter flere dager med stressblodsukker ned på rundt 4.2 og under 4 også. Ikke mye å gå på før kjelleren og føling er neste, liksom. Men i dag - etter nok en nedjustering av langtidsinsulin - en av de bedre hvor marginene er på min side. Selv om det bare er så vidt...
Så ... en hektisk halvtime med fullt kaos av frokost, sekker, niste og jakt på sko og yttertøy før taxien kommer på tunet og henter gutta for en ny skoledag.
Og så kan roen senke seg over meg igjen. Deilig!

Om det var blodsukkeret, inspirasjon fra andre eller Noe Helt Annet er ikke godt å si, men i dag greide jeg faktisk å få med meg morgenhimmelen. Og siden jeg for tida har litt kick på panoramabilder (og slett ikke kan konkurrere med Visse Andre hva foto angår), så ble det jo panorama i dag, selvfølgelig.
Men ... Det er nå fra litt utpå dagen og utover kveldene jeg er i mitt ess, så jeg syns i grunnen at himmelen på kveldene kan være vel så fin som på morgenen. Det har sikkert noe å gjøre med når på dagen sansene er mest åpne for inntrykk. Tror jeg. :-)
I går hadde jeg vært på kunstgraset og tatt bilder av fotballaget til Ruben og hadde noen minutter å slå ihjel før jeg skulle ha kurs i Elements, så da tok jeg noen få bilder mens jeg likevel var i farta. Noe skal man jo gjøre for å få tida til å gå... :-)
Det første bildet er tatt utover fjorden fra Sjøgata, og det andre nesten oppe ved tunnellen på Lote-sida.


Så er det noe med nattmennesker og månen. Det neste bildet er tatt rett før forrige fullmåne og er satt sammen av to eksponeringer for å få med både litt detaljer i månen og skyene. Noe som neimen ikke er enkelt siden både skyer og månen forflytter seg raskt, noe som fører til at bildet blir slørete. Siste bildet tok jeg en kveld i juni klokka 23:15 da det var så fin nymåne ute. Likte i grunnen selv de sarte pastellfargene som ble på det bildet.


Nå er klokka 10:30, den verste morgenstivheten har gitt seg og jeg er klar for en ny dag. :-)