onsdag 21. oktober 2009

Morgenstund er tull i grunn'...

EN GANSKE ALMINNELIG MORGEN I DET ALSAKERSKE HJEM
- OG SÅ BLE DET MÅNELYST

Jadda, så var det på'an igjen...
iPhonen har tre ganger i løpet av 18 minutter gitt fra seg en ilter alarm som forteller meg at nå, Lill, nå er Kaoset snart igang igjen. :-) (Hvordan jeg skulle overlevd uten snooze-funksjon på vekkeremediene aner jeg ikke, så takk for den oppfinnelsen.)

Det er noen faste rutiner i ukene i tillegg til å få karret den morgenstive, alltid verkende kroppen min ut av senga når de tre omgangene med alarm har gjort sitt, noen av disse rutinene er enklere enn andre.

Vekke ungene...

Isak spretter opp som en hjort og er klar for den nye dagen med et stort smil og småertende loppefakter (noe som ikke alltid faller i god jord hos De Morgentrøtte...). Men velsignet være for det blide, nydelige smilet hans på morgenen! :-)

Ruben derimot, han er definitivt Sin Mors Sønn. Grynter noe uforståelig når han vekkes og må ropes på flere ganger før han endelig kommer sigende ned trappa, alltid like oppgitt over at mamma ikke kan få han opp før, for nå har han dårlig tid må vite. Og han er slett ikke klar for noen ny dag enda. Dagens første seier er når man, tross alt, greier å få han til å smile om morgenen, for morgener er neimen ikke mye å smile av, egentlig.

Hvordan denne snart 11 år gamle karen skal bli som trøtt tenåring, det tør jeg ikke en gang tenke på. :-)

Måle blodsukker...

Stikk i fingeren hver morgen, det er en av mine rutiner, hverdag og helg. I dag 5.1, det nærmeste Perfekt det har vært etter flere dager med stressblodsukker ned på rundt 4.2 og under 4 også. Ikke mye å gå på før kjelleren og føling er neste, liksom. Men i dag - etter nok en nedjustering av langtidsinsulin - en av de bedre hvor marginene er på min side. Selv om det bare er så vidt...

Så ... en hektisk halvtime med fullt kaos av frokost, sekker, niste og jakt på sko og yttertøy før taxien kommer på tunet og henter gutta for en ny skoledag.

Og så kan roen senke seg over meg igjen. Deilig!


Om det var blodsukkeret, inspirasjon fra andre eller Noe Helt Annet er ikke godt å si, men i dag greide jeg faktisk å få med meg morgenhimmelen. Og siden jeg for tida har litt kick på panoramabilder (og slett ikke kan konkurrere med Visse Andre hva foto angår), så ble det jo panorama i dag, selvfølgelig.

Men ... Det er nå fra litt utpå dagen og utover kveldene jeg er i mitt ess, så jeg syns i grunnen at himmelen på kveldene kan være vel så fin som på morgenen. Det har sikkert noe å gjøre med når på dagen sansene er mest åpne for inntrykk. Tror jeg. :-)

I går hadde jeg vært på kunstgraset og tatt bilder av fotballaget til Ruben og hadde noen minutter å slå ihjel før jeg skulle ha kurs i Elements, så da tok jeg noen få bilder mens jeg likevel var i farta. Noe skal man jo gjøre for å få tida til å gå... :-)

Det første bildet er tatt utover fjorden fra Sjøgata, og det andre nesten oppe ved tunnellen på Lote-sida.



Så er det noe med nattmennesker og månen. Det neste bildet er tatt rett før forrige fullmåne og er satt sammen av to eksponeringer for å få med både litt detaljer i månen og skyene. Noe som neimen ikke er enkelt siden både skyer og månen forflytter seg raskt, noe som fører til at bildet blir slørete. Siste bildet tok jeg en kveld i juni klokka 23:15 da det var så fin nymåne ute. Likte i grunnen selv de sarte pastellfargene som ble på det bildet.



Nå er klokka 10:30, den verste morgenstivheten har gitt seg og jeg er klar for en ny dag. :-)

4 kommentarer:

  1. Ja her har du da fått frem lita av den rette stemninga. FLotte bilder av solen en kveld og en morning. Her kan man bli overraska av flott lysskildringar på himmelen. Disse likte eg veldig godt. Flott at du fikk med speglingane i sjøflata og, og fikk fram fargane. Flotte linjer i begge bildene tatt på kvelden.
    Bilde av månen stussa eg veldig på....Her er det noko som ikkje stemmer. Men so leste eg teksten. Grreit nok at du har satt sammen to bilder, men da må du ikkje legge månen opp på ei sky Lill.....da blir det noko feil:)...men ellers litt spesiellt ja...
    Siste bilder gir meg ikkje so veldig mykje. Men det kunne blitt bedre viss du hadde gjordt det litt mørkere, gått inn på månen og lyst den litt opp. Dei mørke skyene kan med godt bli enda mørkere, for å illustrere månen bedre.

    SvarSlett
  2. Jeg trodde ført du mente å si at jeg hadde fått frem lite av den rette stemninga, så det var like før jeg ble gretten, haha. ;-) Men det er vel bare en 'a' for mye og en 't' for lite et sted...

    Du vet det, Øystein, at det er en av fordelene ved å være meg, jeg kan gjøre akkurat som jeg vil. ;-) For meg er det spesie i en lek med Photoshop like viktig som at det skal bli korrekt. Og jadda, bare skyt meg, for jeg vet hva du mener om for vill lek med bildebehandling. Og rent fototeknisk har du selvfølgelig helt rett. (Er jo ikke uten grunn at jeg generelt er fascinert av Fantasy-genren, hehe...)

    Når det gjelder det siste bildet, så har du helt sikkert rett (for det har du vel stort sett...), men det eneste jeg har gjort med det er å beskjære, rett og slett fordi jeg ikke kom på hva jeg kunne gjøre med det. Nå vet jeg ...

    SvarSlett
  3. Lita = Litt. Så har vi retta opp det:)

    Ja du kan no for all del gjere det du vil, det kan alle det:)
    Eg sa berre ka eg meinte eg, ikkje at det var noko meir gale med det.
    Og eg har ikkje alltid rett, det ville vore feil å sei ja. Mine meininga er nok ikkje alle einige i.

    SvarSlett
  4. Det er alltid fint med innspill, og som sagt så har du rent fototeknisk helt rett hva månen angår. På samme måte vet jo du at jeg kanskje ikke alltid er så nøye på akkurat den delen selv om jeg liker å ha linjene i orden der det er mulig. Var bare det jeg ville si med svaret mitt. ;-) Og jeg hører nå på hva du sier, jeg Øystein, og så gjør jeg som jeg vil - eller tar det til etterretning alt ettersom. Hehe. For joda, JEG syns OFTE du har rett. :-) For meg er det veldig lærerikt med ditt ståsted også, nettopp fordi vi på mange måter tenker så forskjellig hva bilder angår. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen ... Du kan lære meg MYE!

    SvarSlett