lørdag 28. november 2009

Mat, tradisjoner og sånn ...


Folk har sine tradisjoner i matveien...

Noen av disse tradisjonene kan nok virke uforståelig for dem som ikke skjønner seg på hva enkelte kan få seg til å Trøkke i Trynet, og som ikke helt er overbevist selv om disse Enkelte forsikrer om at dette faktisk er kjempegodt. :-) Ikke for det, skepsis er sunt, også hva merkelige matvaner angår.

Selv er jeg skeptisk til tanken på slanger, snegler (som jeg faktsik har smakt en gang eller to...), grilla marsvin, islandske værballer, lutefisk og biller i sjokoladesaus ... For eksempel. Men det er noe med å tørre og prøve, da. Eller?

Tja, jeg er slett ikke sikker!

Jadda, de ser kanskje ikke særlig gode ut, de der smalahodene, det skal jeg innrømme. Bebreidende, tomme saueøyne som glor på deg fra fatet i det du forsyner deg. Men i det kranie og øye forsvinner ned i bøtta og bare kjøttet ligger igjen på tallerkenen sammen med mandelpotet, rødkål og kålrotstappe, da er det bebreidende blikket glemt og smaksløkene kan få kose seg skikkelig. Himmelsk!

I år har vi trønderbesøk på smalahovefest for 12. år på rad. Dette er noe vi ser frem til hvert år, en tradisjon vi gjennom årene har lært oss å sette stor pris på. Godt selskap og god mat, hva er vel bedre enn det? Skepsisen til saudehaudene er for lengst vekk, den forsvant vel egentlig allerede første gangen vi serverte dette herremåltidet en sen novemberlørdag i 1998.

Jeg vil helst slippe å tenke på at denne tradisjonen kanskje blir vanskeligere å gjennomføre i framtida ... for det er definitivt et av årets høydepunkter ... Men den tid, den sorg ...

Og i kveld, i kveld er det rakfisk med purre, rødløk, kokte og hakka egg, poteter og rømme. Gourmethelg de luxe!

* * * * * * * * * *
Jeg liker Zappa, men Zappa liker sikkert ikke meg.
(Lars Kilevold: Livet er for kjipt)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar